مشاهده گزارش

مسیر یک ایده تا خلق ثروت، گفتگو با دکتر مهدی رحمانی، مدیر عامل شرکت "رنگین نانو نهال"
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
تعداد بازدید : ۸۴۶۳
موضوعات :
صنعت و بازار،
نانوکامپوزیت، رنگ و رزین
دکتر مهدی رحمانی، مدیر عامل شرکت رنگین نانو نهال در سال 1395 بنای تاسیس یک شرکت نوپای نانویی را برپا کرد و تاکنون دستاوردهای علمی و فنی بسیاری در زمینه تولید رنگهای پودری الکترواستاتیک کسب نموده است. در گفتگوی پیش رو، دکتر رحمانی به بیان تجربیات خود در خصوص فعالیتهایش در حوزه نانو میپردازد و دیدگاههای خود را در این زمینه بیان میکند.
شرکت رنگین نانو نهال، مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، با بهرهگیری از دانش مهندسی رنگهای پودری الکترواستاتیک و همچنین خواص و قابلیتهای نانوذرات، اقدام به ساخت "رنگ پودری الکترواستاتیک آنتیباکتریال نانوساختار"، "رنگ پودری الکترواستاتیک ضدخوردگی نانوساختار" و محصولات متنوع دیگری در صنعت رنگهای پودری الکترواستاتیک نموده است. این پوششها ضمن ارتقای کیفیت، بهبود خواص و نوآوری در صنعت؛ بعنوان یکی از نخستین محصولات صادراتی نانویی کشور مطرح هستند. مجموعه رنگین نانو نهال شامل واحدهای تحقیق و توسعه، واحد نانو، واحد تولید، واحد بازاریابی و فروش است. تیم مدیریتی این شرکت متشکل از فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی با تخصصهای نانو، شیمی، مدیریت و بازاریابی بوده و دارای اهداف، برنامه و آرمانهای مشخص کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و استراتژیکی هستند.
دکتر مهدی رحمانی، مدیر عامل این شرکت، از دانش آموختگان دکترای تخصصی رشته شیمی است. او تیم اجرایی رنگین نانو نهال را در سال ١٣٩5 تشکیل داد و تاکنون دستاوردهای علمی و فنی بسیاری در زمینه رنگهای پودری الکترواستاتیک کسب نموده است. دکتر رحمانی در این مصاحبه به بیان تجربیات خود در خصوص فعالیتهایش در حوزه نانو میپردازد و دیدگاههای خود را در زمینه صنعت نانو بیان میکند.

نقطه آغازین شما برای ورود به کسبوکار چه بود؟ روند شکلگیری کسبوکارتان چگونه بوده است؟
ایده اجرای جدی تیم رنگین نانو نهال و ورود به حوزه کسبوکار در روز برگزاری چهارمین دوره مجمع اقتصاد نانو ایران در مرداد ١٣٩٥ به ذهنم رسید. در واقع از اوایل سال ٩٤، تحقیقات علمی را در ارتباط با شیمی، نانو و رنگ پودری شروع کرده، طی یک سال و نیم موفق به ثبت ٦ اختراع نانویی در صنعت رنگ شدم و بعد از چهارمین مجمع اقتصاد نانو تصمیم قطعی برای ورود به این کسبوکار را در دستور کار قرار دادم.
برای نیل به این هدف، احتیاج به دو بازوی قدرتمند در تولید و فروش محصول داشتم. لذا با دو نفر از دوستانم که در این مورد تجربه، تخصص و دانش عالی داشتند، موضوع را مطرح و نهایتا بعد از انعقاد چندین جلسه و بررسی همه ابعاد طرح، برای اجرای این تصمیم به اتفاق نظر رسیدیم.
پله پله اهداف را تدوین کردیم و براساس تخصص و تجربه؛ شرح وظایف تیم مشخص شد و کار را شروع کردیم. بدین ترتیب نمونهسازی، بازاریابی و اخذ تاییدیهها، از طریق سه کانال تخصصی پیگیری و اقدام شد. ما حتی به ماشینسازی روی آوردیم. برای نمونهسازی احتیاج به اکسترودر آزمایشگاهی داشتیم و باتوجه به قیمت بالای نمونههای خارجی و محدودیتهای مالی که داشتیم؛ تصمیم به مهندسی معکوس و بهبود خواص و ارتقای راندمان گرفتیم. با مشورت و همکاری یکی دیگر از دوستان، موفق به ساخت اولین اکسترودر رنگ پودری مخصوص پوششهای پودری نانوساختار الکترواستاتیک شدیم.
رنگین نانو نهال از مهر ماه ١٣٩٥ بعد از داوری تخصصی و حمایت مدیران محترم در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن مستقر شد، برای دو محصول تاییدیه نانومقیاس اخذ کرد و طی یکسال اخیر در ٤ نمایشگاه خارجی، ٤ فن بازار ملی و سه نمایشگاه داخلی شرکت نموده و تلاش کردیم محصولاتمان را به بازار معرفی کنیم.
تاکنون تیم رنگین نانو نهال ضمن عرضهی محصولات خود در کشور، موفق به فروش دانش فنی به چین، صادرات محصول نانوساختار به جمهوری آذربایجان و عقد قرارداد فروش محصول به کشور عمان نیز گردیده است.

انگیزه و هدف اصلی شما از ورود به این کسب و کار چه بود؟
صادقانه عرض کنم، انگیزه اصلی همه ما توسعه کسبوکار دانش پایه، درآمدزایی مطلوب و کارآفرینی است تا انشاءالله بتوانیم برای صنعت کشورمان خدمت شایستهای انجام دهیم.
چه عواملی را سبب موفقیت خود میدانید؟
ما هنوز به همه اهدافمان نرسیدهایم، ولی جایگاه فعلی ما نتیجه برنامهریزی دقیق، کار علمی، مشورت و جلسات تخصصی، تلاش مضاعف همه اعضا، توکل، از خودگذشتگی، بلند پروازی و البته دعای خیر پدر و مادرهایمان است.
در این مسیر آیا تاکنون با شکست مواجه شدهاید؟ واکنش شما در برابر مشکلات و شکستها چیست؟
نکته جالب در خصوص تیم ما، سه دیدگاه و نگرش متفاوت بین ما سه نفر است. بلند پروازی و ایدهآلیسم منطقی، محافظهکاری و محاسبهگری هر سه در دیدگاههای ما وجود دارد. مجموع این سه نگرش، لطف خدا و برنامهریزیهای دقیق، به ما بسیار کمک کرده و خوشبختانه تاکنون طعم شکست را نچشیدهایم. ما سعی میکنیم پیشگیری کنیم، نه درمان!
آیا در فعالیتهای شما خلاقیت و نوآوری وجود داشته؟ چه عواملی را در بروز خلاقیت موثر میدانید؟
بله، در واقع میتوان گفت ما فقط دنبال خلاقیت هستیم! خلاقیت هم در تیم مدیریتیمان و هم تیم پرسنلی! باز گذاشتن سقف آرزوها و ایدهها، اعتماد به توانایی افراد برای رسیدن به هدف بزرگی که تعیین شده، همگی سبب بروز خلاقیت موثر هستند.
مهمترین موانعی که ممکن است بر سر راه یک شرکت تازه تاسیس نانویی قرار بگیرد چیست؟
به نظر بنده، در گام اول شناخت بازار مهمترین عامل موفقیت یا شکست است! با شناخت نیاز بازار میتوان تیم اجرایی مناسب را فراهم کرد و متناسب با آن برنامه مالی را تنظیم کرد. در گام دوم، محدودیتهای مالی شرکتهای تازه تاسیس، آسیب بعدی است!
بسیار عالی؛ اما در مورد شرکت؛ در مورد فعالیتهای شرکت خود توضیح بفرمایید.
شرکت رنگین نانو نهال با تمرکز بر پوششهای پودری الکترواستاتیک، با شناسایی چالشهای صنعتی کشور، اقدام به تحقیق و توسعه و تولید رنگهای پودری الکترواستاتیک حاوی نانوترکیبات نوساختار نموده و هم اکنون محصولات خود را در داخل و خارج از کشور به فروش میرساند.
موفقیتهای اخیر شما در شرکت چه بوده است؟
اخذ دو تاییدیه نانومقیاس، اخذ تاییدیههای استاندارد از آزمایشگاههای دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه رازی، آزمایشگاه زیست محصول و پژوهشگاه رنگ و پوشش ایران، فروش دانش فنی در کشور چین و صادرات محصولات نانوساختار را میتوانم بهعنوان برخی از دستاوردهای اخیر رنگین نانو نهال نام ببرم.
لطفا قدری در مورد حضور شرکت در نمایشگاه چاینانو 2017 برای ما صحبت کنید. با چه محصولاتی در این نمایشگاه حاضر شدید؟
ما تجربه حضور در نمایشگاههای چین، ژاپن و کره جنوبی را داشتیم. از سویی به قابلیتها و ارزش محصولاتمان ایمان داریم و با اخذ تاییدیههای لازم، اعتماد بنفسمان هم قابل قبول است و آمادهی رقابت با رقبای خارجی هستیم! با این پشتوانه تخصصی و علمی، با توکل بر خدا و ائمه اطهار؛ و با هدف توسعه کسبوکار، با حمایتهای بینظیر ستاد توسعه فناوری نانو ایران و زحمات کمنظیر مدیریت و پرسنل دفتر توسعه فناوری نانو ایران در چین، در نمایشگاه چاینانو 2017 شرکت کردیم و پوششهای پودری الکترواستاتیک آنتیباکتریال و ضدخوردگی را بهعنوان محصولاتی هایتک در این نمایشگاه، ارائه نمودیم.
مشابه خارجی محصولات شرکت شما در غرفه کدام شرکتها دیده میشد؟
جای بسی خوشحالی و غرور است که محصولات ما هیچ رقیب خارجی در نمایشگاه نداشته است!

در این رویداد با چه شرکتهایی و در چه خصوص مذاکره داشتید؟
در این نمایشگاه با چند شرکت مذاکرات جدیای برای فروش محصول داشتیم. یک شرکت کشتیسازی، یک شرکت لوازم خانگی بزرگ، یکی از شرکتهای راه آهن و چند سرمایهگذار چینی.
آیا مذاکرات شما منجر به عقد قرارداد و یا هرگونه همکاری شد؟ مذاکرات قبلی شرکت در دورههای گذشته چه بوده است؟ آیا این مذاکرات منجر به همکاری شده است؟
قطعا هیچ مذاکرهای در روز نخست منجر به عقد قرارداد نمیشود! ولی طرفین میتوانند برای ادامه گفتگو یا قطع مذاکره تصمیمگیری کنند.
شرکت رنگین نانو نهال در پیگیری و ادامه گفتگوهای نمایشگاه نانو شانگهای خرداد ٩٦، موفق به عقد قرارداد فروش دانش فنی و راهاندازی دو خط تولید در چین گردید. همچنین یک قرارداد فروش رنگ و اخذ نمایندگی تجهیزات آزمایشگاهی نیز با یک شرکت بزرگ چینی منعقد گردید.
چه میزان از بازار محصولات نانویی شرکت شما در چین و سایر کشورهای منطقه تخمین زده میشود؟
در حال حاضر آمار دقیقی از بازار مصرف چین در دسترس نیست ولی ما در قراردادمان تولید و ارائه سالیانه حداقل ٥٠٠ تن پوشش نانوساختار در چین را متعهد هستیم و برای توسعه شش برابری طی سه سال در این کشور، برنامه داریم.
با چه شرکتهایی و به چه میزان از حجم مبادلات رسیدهاید؟ فروش محصول داشتید یا دانش فنی؟
قرارداد فروش دانش فنی و راهاندازی خط تولید در یک همکاری مشترک به ارزش ده میلیون یوان همراه با ٥٠٠ تن تولید سالیانه با یک شرکت خصوصی چینی.
ثبت اختراعات شما در شرکت در رابطه با چه محصولاتی است؟
بنده شش اختراع نانویی در صنعت رنگ و پوشش به ثبت رساندهام که پوششهای آنتیباکتریال، ضدخوردگی، ضدامواج الکترومغناطیسی، برخی از آنهاست.
چه عواملی در موفقیت یک شرکت نوپای نانویی موثر است؟
اگر بخواهم نتایج تجارب علمی بیست و پنج سالهام و تجربه کاری تخصصی نانویی دو ساله را در چند تیتر خلاصه کنم، باید عرض کنم:
• تیم متخصص کاری
• شناخت بازار
• برنامهریزی
• کار تیمی تخصصی
همگی عوامل موثر در موفقیت یک شرکت نوپای نانویی است.
حمایتهای ستاد ویژه توسعه فناوری نانو را چه طور ارزیابی میکنید؟
به لطف خدا ما در دورانی کار را شروع کردیم که یک سازمان منظم، دقیق، دلسوز و حامی به نام "ستاد ویژه توسعه فناوری نانو" وجود دارد. در اوایل صحبتهایم عرض کردم، واقعا حمایتهای بینظیر ستاد نانو انرژی، توان و انگیزه بنده را برای کار چندین برابر میکند. مشاورههای حقوقی، مالی، فنی؛ حمایتهای تسهیلاتی و تشویقی، حمایتهای تخصصی نمایشگاهی، پرسنل و مدیران دلسوز و حرفهای، نگرش معاونت محترم علمی ریاست جمهوری؛ همه در چتر حمایت رهبر معظم انقلاب و توجه ایشان به تکنولوژی نانو، ستاد توسعه فناوری نانو را به بزرگترین نقطه اتکا برای بنده و شرکت رنگین نانو نهال تبدیل کرده است.
برنامه و طرح و ایده کاریتان برای آینده چیست؟ چه اهدافی را دنبال میکنید؟
انشاءالله توسعه سبد کالا، ورود به بازارهای جهانی و توسعه حجم محصولات مهمترین برنامههای ما برای آینده است.
آیا زمینههای لازم برای توسعه فعالیتهای کارآفرینانه مرتبط با فناوری نانو در کشور ما وجود دارد؟
بله، به لطف خدا در کشور همه زمینهها وجود دارد، فقط باید نگاه و توقعمان اصلاح شود. باید بدون اتکا به حمایتهای مستقیم دولتی برنامهریزی کرد، باید به چالشها و نیازهای صنایع به چشم فرصت نگاه کرد، باید از قابلیتهای نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده در کشور استفاده کرد و در نهایت، خودباوری را در تیم کاری بالا برد. به نظرم با توجه و تمرکز به این موارد، توسعه قابل دستیابی است.
بازارهای خارجی را چه طور ارزیابی میکنید؟
در خارج از مرزهای کشور بازارهای بینهایت، انتظار محصولات پیشرفته و با کیفیت ایرانی را میکشند. انشاءالله با مطالعه دقیق و مشاوره تخصصی در بحث تجارت خارجی، میتوانیم سهم خوبی از بازارهای جهانی را بدست آوریم.
از وقتی که در اختیار ما گذاشتید و بابت این لطف و همکاری شما، صمیمانه سپاسگزارم. سربلند و پیروز باشید.
نظرات
نظرات
0
0
آمنه شبری - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
عرض سلام و ادب؛خیلی عالی بود؛واقعا جناب آقای دکتر رحمانی باعث افتخارمون هستند به امید اینکه از چنین افراد نخبه ای در کشور همه جوره حمایت شود تا بیشتر شاهد موفقیت هایشان باشیم؛به امید موفقیت های روز افزون شرکت رنگین نانو نهال-جناب آقای دکتر رحمانی
پاسخ